Thursday, February 7, 2013

PLKN : dan sebenarnya


kami wira wirawati negaraaaaaa

(faw memang takpnah berubah.hahaa :D)

ceyyy
ohyeah aku kembali setelah sebulan lebih di sana
sekarang aku tengah cuti semester
cuti 5 hari diupgrade menjadi 7 hari
dan akan kembali berkhidmat minggu depan



aku mulakan cerita

4 Januari bkumpul di stadium suka menanti
jadi aku sampai awai haritu
bertolak naik bas pertama
tudienn macam2 gaya rambut aku jumpa dlm bas
err dan aku satu bas dgn seorang budak kolej
dia sorang ja aku kenai dalam bas tu
hebad dia dalam bas dah duduk tepi perempuan
tengok2 kat kem depa dah "bersama"
wuhuuu cepat

(perkarangan padang kawad)

kem plkn sri kandi 



sampai ja kem aku agak terkejut
tak sangka kem tu agak besar dan buleh tahan cantik
paihtu waktu nak daftar aku terkejut lagi
ada geng2 'botak' kat dewan makan
aku ingat depa tu senior
dalam otak aku kata : "P" dahh nti kena buli



dan sebenarnya

depa tu group awal sehari 
geng dari jauh macam kelantan smpai awal
hm hari masuk pelatih ada 3 hari
3,4,5 Januari
dan ada lagi group dari negeri Kedah, Pinang, dgn Perak
jadi jumlah atau kekuatan semua kem aku 368 orang 


"assalamualaikum penghulu, kekuatan kompeni bravo seramai 53 orang. dalam baris 53 orang"

(kelas: tiada kerusi meja.cuma bersila dan ada kumpulan kecil)



aku kompeni BRAVO 

setiap PLKN ada kompeni2 yg sama nama

alpha
bravo
charlie   
delta 

(kami di kedudukan nombo 2 setakat ni)

kompeni ni macam rumah sukan
tapi hubungan "ahli kompeni" lagi kuat  
sebab aktiviti, dorm, meja makan semua ikut kompeni masing-masing
  dan waktu baris depa asing wira dan wirawati 
ketua kompeni pon asing wira wirawati
  
 dan kalau sorang ahli kompeni lewat baris atau buat kesalahan
memang satu kompeni kena denda
 tapi kompeni aku baguih
selalu sampai dan penuh baris awal

dan sebenarnya 

kompeni aku byk budak 'ikut cakap'
jadi hat nakal ckit tu terikut-ikut la   


dan sebenarnya lagi

kompeni aku paling byk buat 'masalah berat'
masalah berat yang tak kantoi
*ehem 

  
 
 hidup kat asrama terbaik

hm hm hm itulah kenyataannya
aku pon baru pertama kali tinggal kat asrama
bagi aku memang best la
walaupon penat seharian ada aktiviti
tp bila lepak kat dorm rasa bahagia cena tah
buleh dapat ramai geng
buleh sembang hal2 dewasa dgn depa
malam2 makan maggi samasama 
duk bgurau dalam dorm pa suma


 dan sebenarnya


kat kem PLKN depa  terapkan semangat 1Malaysia
semua nak 1Malaysia
dalam dorm aku melayu separuh,cina separuh, tapi india 2 orang ja
*bilangan india memang ckit kat kem aku

bayangkan katil kami selang2 seli Melayu-Cina
So kat dorm memang katil aku di antara pelatih2 cina
baguih la kat sini memang tadak perkauman
memang melayu cina india memang 'ngam'
share makanan, main kad uno, sembang2
suma 1Malaysia

(ok lupa nak sensored)

yang lawaknya

kami ada senamrobik setiap selasa
*memang senamrobik  aktiviti feveret aku la kat sini
jadi depa pasang lagu melayu kan
geng2 cina sukaaaaaaaaa
paihtu pakat dok prektis kat dorm
lawok lawok
ada satu masa jurulatih pekena bebudak nyanyi kat ataih pentas
bayangkan pelatih cina nyanyi lagu melayu cenaaaaa
hahahaha
kami pulak duk belajaq bahasa cina
sikit-sikit laa
aku pon dah belajaq tulis nama aku dalam cina
ehem


Makan minum

ok makan minum aku bagi 3 bintang la
aku rasa kat sini aku tak cukup makan
ya memang kami makan 6 kali sehari
tapi makan berat cuma 3 kali ja
pagi tghari petang
lain2 tu cuma ada roti,biskut,kuih tu jaaa


(dewan makan: tmpat plg byk aktiviti dan tmpat plg panaih.fuhh)

aaa aku makan pon sekadar isi perut jaa
memang tadak selera sgt 
makanan dia kurengggggg
minuman lagi la terok
depa selalu saji minuman panas
kadang2 tu air kosong ja
tapi ada sebab depa buat cmtu
aku paham takmau bagi pelatih2 batuk minum air sejuk
naseb bek ada "tesco"
buleh gak beli air tin pa suma
malam cuma makan "roti celup milo" ja
sebab tu kami "rajen" makan maggi malam malam


apa pon kan

sebelum ni, kan ramai 'histeria' bila dapat plkn 
aku sendiri pon sedeh gila bila nama aku ada
tapi lepaih aku dah join plkn sebulan 
baru aku tau yg plkn ni bukan terok mana pon

dan sebenarnya  

kalau aku diberi peluang nak masuk plkn ke dak
aku pilih nak masuk
haaaaaa memang byk keseronokannya lagi dari "kemeranaan"
tak caya tnya sndri la bebudak plkn
memang "tahniah" kat aku sebab dpt plkn
wuhuuuuuuuuuuuuu


(mana botak pon.haish)

ada 1001 kisah best lg aku nak kongsi
tapi di lain post pulak


(happy ja kami kat sini :D)

 -PLKN part 1 end- 

1 comment:

  1. hahahhaha... hmmm dah agak ady mesti suka. Bagus lah ni dah kira persiapan diri untuk masa depan.

    ReplyDelete